کولر گازی چیست؟ نحوه عملکرد و انواع مدل‌هایش

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه۱۴ دقیقه
دیدگاه‌ها۰ دیدگاه
بازدیدها بازدید

آشنایی با انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، اجزا و نحوه کار کرد

کولر گازی یکی از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع می باشد که برای ایجاد سرمایش در فصول گرم و همچنین ایجاد گرمایش در فصول سرد سال می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اساس کار کولر گازی‌ها بر پایه سیکل تبرید است و برای این منظور از اجزای اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور استفاده می کند. کولر گازی با چی کار میکنه؛ کولر گازی با برق کار میکند و از گاز مایع برای تبدیل گرما به سرما استفاده می‌کند و بخواطر همینه میگن کولر گازی.

 

تعریف کولر گازی چیست و چگونه کار می کند

کولر گازی چیست؟

اسپلیت چیست؟: در حال حاظر یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین انواع سیستم تهویه مطبوع خانه است، سیستم اسپلیت به دو قسمت تقسیم می شود؛ یکی در داخل و پنل هم در خارج از خانه نصب می شود، نصب این اسپلیت ها نسبتا آسان (از آنجایی که نیازی به کانال کشی ندارد)، این سیستم ها به دلیل بی صدا بودن و کم مصرف بودن شناخته می شوند.

پیشنهاد اول کولرنیو: برای خرید کولر گازی حتما به محصولات اجنرال سر بزنید و برای خرید و قیمت کولر گازی اجنرال را با بهترین کیفیت بالا، که پیشنهاد ویژه کولرنیو است خریداری کنید.

گازی که کولر گازی استفاده می‌کند بیشتر چه نوع گازی است

در کولر گازی، از گاز مبرد فریونی به نام R410A استفاده می‌شود؛ این گاز کولر گازی چیست مبرد داخل سیکل بسته تبرید حرکت می‌کند و در این حین از طریق تبادل حرارتی با محیط، عمل سرمایش یا گرمایش هوای محیط را انجام می‌دهد، به دلیل اینکه گرما به طور طبیعی از محیطی با دمای بالاتر به محیطی به دمای پایین‌تر منتقل می‌شود.

کولر گازی آر 4410 ای R410a

برای این حرکت نیازی به هیچ تمهیدی نیست؛ اما برای عکس این قضیه، یعنی انتقال سرما به محیط با دمای بالاتر نیاز است تا تمهیداتی در نظر گرفته شود. برای این منظور در اواپراتور مقداری گرما جذب می‌شود و در کندانسور، مقداری گرما دفع خواهد شد. در سیکل تبرید هر یک از اجزای کولر گازی دارای وظیفه مشخصی هستند که در ادامه به توضیح آن پرداخته شده است.  

  • کمپرسور چطوری کار می‌کند

کمپرسور در کولر گازی همانند قلب در بدن انسان می‌باشد. به عبارت دیگر، کمپرسور با استفاده از انرژی برق، گاز مبرد R410A را از اواپراتور مکش می‌کند و سپس آن را تا دمایی بالاتر از دمای تقطیر متراکم می‌نماید؛ گاز مبرد پس از متراکم شدن، از کمپرسور به کندانسور هدایت می‌شود، فشرده سازی گاز مبرد می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود و همین موضوع باعث می‌شود تا کمپرسورها انواع مختلفی از جمله: کمپرسور پیستونی، کمپرسور روتاری و کمپرسور اسکرول داشته باشند. در بین انواع کمپرسور، کمیرسور اسکرول بهتر و گران قیمت‌تر می‌باشد.  

  • کندانسور و نحوه کار آن

اجزای دیگری در سیکل تبرید کولر گازی نقش دارد، کندانسور می‌باشد. در کندانسور گرمای گاز مبرد که ناشی از متراکم شدن در کمپرسور و همچنین جذب گرما در اواپراتور می‌باشد، از طریق تقطیر هم فشار دفع می‌گردد.  

  • وظیفه شیر انبساط یا لوله مویی چیست؟

شیر انبساط یکی دیگر از اجزای اصلی کولر گازی است که وظیفه دارد تا فشار گاز مبرد و همچنین دمای اشباع آن را کاهش دهد.  

  • کار اواپراتور چیست؟

اواپراتور مکانی است که با جذب گرمای محیط از بخش Indoor کولر گازی، باعث می‌شود تا گاز مبرد تبخیر شود. اینکه کولر گازی تا چه میزان ظرفیت دارد تا گرمای محیط را جذب نماید، بر حسب واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی به نام Btu/hr که مخفف  British Thermal Unit  می‌باشد، مشخص می‌شود.

کندانسور کولر گازی و کمپرسور، شیر انسباط اسپلیت و اواپراتور کولر گازی

پیشنهاد دوم کولرنیو: برای خرید کدام کولر گازی خوب است، خرید کولر گازی ال جی LG که جزو بهترین و پرفروش ترین کولرگازی در ایران است، و طرفداران زیادی رو به این برند ال جی پیدا کرده است، خرید و قیمت بهترین انواع کولر گازی ال جی از کولرنیو

  انواع شرکت های سازنده کولر گازی:

حالت dry کولر گازی چیست؟

عملکردی است که در روزهای بارانی استفاده می‌شود زیرا در روزهای بارانی رطوبت بسیار بالاست و این حالت dry کولر گازی چیست؟ کردن هوا، فضای اتاق را خنک و خشک نگه می‌دارد؛ تهویه مطبوع در حالت dry با حذف رطوبت از هوای داخل منزل به عنوان یک رطوبت گیر عمل می‌کند؛ حالت هوای خشک هوا را در آب و هوای مرطوب تازه می‌کند؛ برای به حداکثر رساندن ظرفیت رطوبت زدایی در طول عملیات خشک، تهویه مطبوع می‌تواند در دماهای پایین یا بالا نسبت به دمای تنظیم شده کار کند.  

کولر گازی پنجره ای چیست و چگونه کار می‌کند

دلیل نامگذاری این نوع از کولر گازی‌ها این است که کولر گازی پنجره‌ای معمولا در قسمتی از پنجره نصب می‌گردند. کولر گازی پنجره‌ای که با نام Room Air Conditioner نیز شناخته می‌شود، از ابتدایی‌ترین مدل‌های کولر گازی به شمار می‌رود.

کولر گازی پنجره‌ای دارای دو بخش یا در اصطلاح یونیت است. یکی از یونیت‌های کولر گازی پنجره‌ای در داخل ساختمان و در قسمت پنجره نصب می‌شود و یونیت دیگر، در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد. به یونیتی که در داخل ساختمان نصب می شود، یونیت داخلی یا Side  Indoor گفته می‌شود و به یونیتی که در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد، یونیت خارجی یا Outdoor Side می‌گویند. یکی دیگر از انواع کولر گازی‌ها، کولر گازی پرتابل است که دارای ساختاری مشابه با کولر گازی پنجره ای می‌باشد، همانطور که از نام این نوع کولر گازی مشخص است، قابلیت حمل دارد و بیشتر برای محیط های کوچک مناسب است.

مزایایی که باعث می‌شود تا کولر گازی پنجره ای و پرتابل هنوز هم به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود، هزینه پایین، مصرف انرژی نرمال و نصب آسان آن است به طوریکه برای نصب این نوع از کولر گازی، تنها به یک پنجره برای نصب احتیاج می‌باشد.کولر گازی پنجره‌ای چیه

پیشنهاد سوم کولرنیو: خرید کولر گازی های بوش Bosch که توسط شرکت آلمانی تولید می‌شود، برای خرید و قیمت بهترین کیفیت مدل‌های انواع کولر گازی بوش حتما روی لینک پیشنهادی کلیک کنید.

انواع مدل‌های کولر گازی اسپلیت کدامند؟

در کولر گازی اسپلیت همانطور که از نام آن مشخص است، سیکل تبرید در دو قسمت مجزا قرار می‌گیرد، قسمت پر صدا که در واقع کمپرسور بعلاوه کندانسور می‌باشد، در پنل خارجی و بیرون ساختمان قرار دارد و اواپراتور در پنل داخلی و درون محیط قرار می‌گیرد. در حین کار کولر گازی، کمپرسور صدایی را تولید خواهد کرد که به این دلیل که در کولر گازی اسپلیت، کمپرسور در پنل خارجی قرار می‌گیرد، در محیط هیچ صدایی شنیده نمی‌شود.

مصرف انرژی در کولر گازی های اسپلیت به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی از کولر گازی‌های اسپلیت دارای گرید مصرف انرژی A هستند و برخی از آنها گرید مصرف انرژی B را دارا می باشند.  

کولر گازی اسپلیت انواع مختلفی دارد که در ادامه هر کدام را به طور مختصر توضیح داده ایم.

  • اسپلیت دیواری  (Wall Mounted) چیست؟

این کولر گازی‌ها به دلیل نصب شدن یونیت داخلی بر روی دیوار، اسپلیت دیواری نامیده می‌شوند. کولر گازی اسپلیت دیواری در ظرفیت های مختلفی از جمله 9000Btu/hr  تا 36000 Btu/hr عرضه می‌شود، این نوع از اسپلیت دیواری دارای مدل‌های متنوعی هستند که در برخی از مدل ها کمپرسور با کمترین میزان مصرف انرژی فعالیت می‌کند.

انواع مدل های کولر گازی دیواری

  • اسپلیت ایستاده یا کابینتی (Standing) چیست؟

کولر گازی اسپلیت ایستاده یا کابینتی دارای شکل ظاهری مشابه یک کمد یا یخچال است و به همین دلیل اسپلیت ایستاده نامگذاری شده است، کولر گازی اسپلیت ایستاده همانند اسپلیت ساده است و دارای یونیت داخلی و یونیت خارجی می‌باشد با این تفاوت که دارای ویژگی‌های مناسب برای مکان‌های عمومی، بزرگ و پر رفت و آمد است.

از ویژگی‌هایی که باعث شده است تا از کولر گازی ایستاده در مکان های بزرگ استفاده شود، حجم زیاد جابجایی هوا، پرتاب باد بیشتر و ظرفیت‌های بالا در تولید سرمایش و گرمایش می‌باشد.

کولر گازی‌های ایستاده در ظرفیت‌های 36000، 48000، 54000، 60000 و 90000 Btu/h تولید می‌شوند و مصرف برق بالایی دارند به همین دلیل برای مصارف خانگی انتخاب مناسبی نمی‌باشند.

این نوع کولر گازی ها در دو نوع تولید می شوند: در بعضی از کولر گازی‌های ایستاده خروجی هوا از طریق کانال‌ها در محیط توزیع می شود و در بعضی دیگر از این کولر گازی‌ها، کمپرسور در یونیت داخلی و کندانسور در یونیت خارجی قرار می‌گیرد.

کولر گازی ایستاده و قدرتمند

  • اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت (Duct) چیست؟

در این نوع کولر گازی، یونیت داخلی فضای داخلی را اشغال نمی‌کند و در سقف کاذب جاسازی می‌شود و برای آن کویل آب گرم تعبیه می‌گردد، به همین دلیل همانطور که از نام این نوع از کولر گازی مشخص است، برای استفاده از کولر گازی اسپلیت کانالی، لازم است تا کانال کشی انجام شود تا هوای مطبوع خروجی کولر گازی در تمام قسمت‌های محیط دمیده شود.

از مزایای استفاده از کولر گازی اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت این است که تعداد کندانسورها کاهش می‌یابد و همانطور که اشاره شد، فضای داخلی را اشغال نمی‌کند.

داکت اسپلیت

  • اسپلیت کاستی (Cassette) چیست؟

کولر گازی اسپلیت کاستی مناسب برای فضا‌هایی است که سقف بلندی دارند. این نوع کولر گازی‌ها معمولا در ساختمان‌های تجاری و اداری که دارای سقف بلندی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه کارکرد کولر گازی اسپلیت کاستی به این صورت می‌باشد که از قسمت وسط هوا را مکش می‌کند و از چهار جهت هوای مطبوع را در محیط می‌دمد.

کولر گازی کاستی Cassette

  • اسپلیت سقفی زمینی (Floor Ceiling) چیست؟

کولر گازی اسپلیت سقفی زمینی این قابلیت را داراست که یوتیت داخلی را براساس نیاز در کنار دیوار و بر روی زمین مورد استفاده قرار داد یا اینکه آن را به صورت خوابیده بر روی سقف نصب کرد.

کولر گازی سقفی Floor Ceiling

کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه چیست

در کولر گازی های مولتی پنل برخلاف سایر کولر گازی‌های اسپلیت، که یک یونیت داخلی به یک یونیت خارجی متصل می‌شد، می‌توان چندین یونیت داخلی را به یک یونیت خارجی متصل کرد. در کولر گازی مولتی پنل کنترل دمای تمامی یونیت‌های داخلی همزمان با یکدیگر کنترل می‌شود و در صورت خاموش کردن یکی از یونیت‌های داخلی، سایر یونیت های داخلی نیز خاموش می‌شوند.

کولر گازی های مولتی پنل؛ برای فضاهای کوچک و متوسط تجاری و اداری مناسب هستند. همچنین برای مکان‌هایی که امکان کانال کشی وجود ندارد و یا هزینه‌ی زیادی برای کانال کشی لازم است، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کولر گازی چند تکه؛ یک کمپرسور قدرتمند در یونیت خارجی و در بیرون ساختمان قرار می‌گیرد که اواپراتورهای یونیت‌های داخلی به آن متصل می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا تعداد کانال کشی در این نوع کولر گازی کاهش یابد و حتی حذف شود. در این کولر گازی ها، هر یونیت داخلی از طریق لوله های مبرد با قطر کم و مجزا از سایر یونیت های داخلی، به یونیت خارجی متصل می‌شوند و به دلیل قطر کم این لوله های مبرد، فضای کمی را اشغال می‌نمایند.

کولر گازی مولتی پنل برای مکان هایی که در بخش های مختلف نیاز به دماهای متفاوت می باشد، مناسب نیست به این دلیل که کلیه یونیت های داخلی به طور همزمان با یکدیگر تنظیم خواهند شد.

کولر گازی مولتی پنل یا چند تیکه

کولر گازی اینورتردار چیست؟

در کولر گازی های معمولی، زمانی که دمای مورد نظر تعیین می‌شود، ترموستات به طور پیوسته دمای محیط را بررسی می‌کند و وقتی دمای محیط با دمای تنظیم شده یکسان شد، فرمان خاموش شدن کمپرسور را صادر می‌کند. پس از این حالت نیز ترموستات هنوز هم مشغول بررسی دمای محیط است و در صورتیکه دمای محیط نسبت به دمای تنظیم شده تغییر کرده باشد، ترموستات فرمان روشن شدن کمپرسور را صادر می‌نماید.

خاموش شدن و روشن شدن متوالی کمپرسور طی این فرآیند، باعث می‌شود تا به کمپرسور شوک الکتریکی وارد شود و بعلاوه طول عمر قطعات کولر گازی به مرور زمان کاهش یابد. همچنین در زمان روشن شدن کمپرسور بالاترین میزان انرژی مصرف می‌شود که همین امر موجب می‌شود تا کولر گازی‌های معمولی مصرف انرژی بالایی داشته باشند.

با بهره گرفتن از تکنولوژی های جدید، نسل جدیدتری از کولر گازی ها روانه بازار شدند که مشکلات گفته شده برای جدیدترین کولر گازی را ندارند، بهترین و جدیدترین کولر گازی کولرنیو را مشاهده کنید.

جدیدترین نسل کولر گازی ها، کولر گازی اینورتردار می‌باشد که به آنها کولر گازی کم مصرف نیز گفته می شود. در ادامه توضیح داده شده است که به چه دلیل کولر گازی های اینورتر را کولر گازی های کم مصرف نیز می‌نامند.

چیزی که باعث می شود تا کولر گازی های نسل جدید، عملکرد بهتری نسبت به کولر گازی های معمولی داشته باشند، وجود اینورتر در ساخت آنها است.

اینورتر (Inverter) به معنای معکوس کننده است و در اصل یک کیت الکترونیکی می‌باشد که در سر راه کمپرسور قرار می‌گیرد و موجب می‌شود تا کمپرسور با دور متغیر کار کند. به عبارت دیگر، اینورتر با تغییر فرکانس و ولتاژ، موتور کولر گازی را راه اندازی می‌نماید و همچنین دور موتور را کنترل می‌کند. 

کیت الکترونیکی اینورتر از دو بخش زیر تشکیل شده است:

  • اینورتر چیست؟

اینورتر وظیفه دارد تا جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل نماید. انجام این فرآیند در اینورتر به این صورت است که ابتدا جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل می‌شود و پس از آن، جریان مستقیم، به جریان متناوب با فرکانس‌های مختلف تبدیل می‌گردد. به عبارت دیگر، اینورتر موظف است از طریق انرژی برق وارد شده به هر ترانزیستور، برق مورد نیاز سیم پیچ‌های موتور را تامین نماید.  

  • کانورتر چیست؟

تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم بر عهده کانورتر می‌باشد که از طریق پل دیود اینکار را انجام می‌دهد، استفاده از اینورتر در اسپلیت، مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهد. در کولر گازی های اینورتر، به منظور کنترل دمای مورد نیاز و تنظیم فرکانس مورد نیاز برای کمپرسور، به جای ترموستات، از میکرو کنترل استفاده می‌شود.

زمانی که دمای محیط به دمای مورد نیاز تنظیم شده می‌رسد، میکرو کنترل به جای اینکه فرمان خاموش شدن کمپرسور را صادر کند، باعث می‌شود تا سرعت دور موتور کاهش یابد تا از این طریق شوک الکتریکی به موتور و کمپرسور وارد نشود.

در صورتیکه دمای محیط تغییر کند و نیاز باشد تا دمای محیط مجددا به دمای مورد نظر برسد، دیگر نیازی به استارت شدن موتور و کمپرسور نیست و تنها کافی است تا سرعت دور موتور افزایش یابد. این امر موجب می‌شود تا میزان مصرف انرژی برق تا حد زیادی کاهش یابد، دقیقا به همین دلیل است که کولر گازی های اینورتر را کولر گازی های کم مصرف نیز می‌نامند.  

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

همانطور که قبلا اشاره شد، کولر گازی های اینورتر نسبت به کولر گازی های معمولی برتری دارند. در ادامه قصد داریم تا به طور دقیق تر مزایا و معایب کولر گازی های اینورتر را معرفی نماییم.

مزایای کولر گازی اینورتر عبارت است از:

  • مصرف پایین انرژی برق
  • کم بودن صدای کولر گازی در زمان کارکرد
  • دارا بودن ظاهر زیبا و شکیل

معایب کولر گازی اینورتر عبارت است از:

  • قیمت بالاتر نسبت به کولر گازی‌های معمولی
  • وابستگی زیاد به پنل دیجیتال که به منظور صدور فرمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • وجود مشکلات در استفاده از خدمات پس از فروش برای ایرانیان
  • تعمیرات این کولر گازی ها نیازمند تخصص و دانش فنی بالا است.

تفاوت اینورتر وی و اینورتر دی سی در کولر گازی‌ها در چیست؟

کولر گازی های اینورتر در کل به دو دسته کولر گازی های اینورتر وی و کولر گازی های اینورتر دی سی تقسیم می‌شوند، این دو نوع از کولر گازی‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، قبل از اینکه به بیان تفاوت‌های این دو نوع کولر گازی اینورتر بپردازیم، بهتر است تا معرفی مختصری از این کولر گازی‌ها ارائه کنیم.

کولر گازی اینورتر خازنی (Inverter V) چیه؟

در ساخت این کولر گازی‌های اینورتر از خازن استفاده شده است به همین دلیل با نام کولر گازی های اینورتر خازنی یا به عبارت دیگر کولر گازی های اینورتر وی شناخته می‌شوند، در کولر گازی های اینورتر خازنی کمپرسور دور ثابت دارد ولی در عین حال، مصرف انرژی برق در این نوع از کولر گازی‌های اینورتر، در حداقل میزان قرار دارد.

یکی از عوامل دخیل در مصرف انرژی پایین کولر گازی های اینورتر خازنی، استفاده از گاز R410A می‌باشد، به کولر گازی های اینورتر خازنی، کولر گازی های کم مصرف نیز گفته می‌شود.  

کولر گازی اینورتر دی سی (Inverter DC) چیه؟

در ساخت این دسته از کولر گازی های اینورتر از دی سی بهره گرفته شده است. دی سی یک برد الکترونیکی است که موجب می‌شود تا کمپرسور با دور متغیر کار کند. به عبارت دیگر، در این نوع کولر گازی های اینورتر، موتور کولر گازی خاموش و روشن نمی‌شود و فقط سرعت دور موتور کاهش یا افزایش پیدا می‌کند تا دمای محیط همواره به اندازه دمای تنظیم شده باشد.

مصرف انرژی برق در این نوع کولر گازی اینورتر نیز پایین است. نام دیگر این نوع کولر گازی‌های اینورتر، کولر گازی های اینورتر فوق کم مصرف می باشد. البته لازم است توجه شود که کولر گازی های اینورتر دی سی، فقط 2 آمپر بیشتر از کولر گازی های اینورتر خازنی در مصرف انرژی برق صرفه جویی می‌کنند.

برای اینکه بتوان مناسب‌ترین کولر گازی را انتخاب نمود، علاوه بر آشنایی با انواع کولر گازی، لازم است تا به یکسری نکات مهم توجه شود، نکاتی که لازم است در راهنمای خرید کولر گازی مناسب مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *