کندانسور پنل بیرونی (کولر گازی) چیست؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه۶ دقیقه
دیدگاه‌ها۰ دیدگاه
بازدیدها بازدید

گذراندن تابستان بدون یک سیستم سرمایشی مناسب، از جمله بدترین اتفاق‌هایی به حساب می‌آید که می‌تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد و از آنجایی که روند زمین رو به گرم شدن است، تابستان‌های به شدت گرم و سختی پیش رو خواهیم داشت؛ بنابراین باید به دنبال یک سیستم سرمایشی خوب و با کیفیت بود تا این مشکل را برطرف کند.

کولر گازی یکی از سیستم‌های سرمایشی به حساب می‌آید که استفاده از آن می‌تواند مشکل گرمای محیط را برطرف کند. در ادامه تصمیم داریم یکی از قطعات این دستگاه، یعنی کندانسور کولر گازی را برای شما معرفی کنیم تا با ویژگی و عملکرد آن آشنا شوید.

  • اگر بروزترین فروشگاه را برای انتخاب کولر گازی می‌خواهید پیشنهاد میکنم سری به کولرنیو بزنید.
  • اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که کولر گازی چیه و چگونه کار میکند حتما مقاله کولر گازی چیست را بخوانید.

آشنایی با عملکرد کندانسور کولر گازی

کندانسور کولر گازی قطعه‌ای به حساب می‌آید که عمل خنک کردن سیال را از طریق تبدیل بخار به مایع برعهده دارد. با توجه به چنین ویژگی، شاهد استفاده از این قطعه در بسیاری از صنایع دیگر هستیم، البته باید متذکر شد که کندانسور انواع گوناگونی دارد و هر نوع متناسب با شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موتور فن کندانسور که یکی از قسمت‌های سیستم کولر گازی به حساب می‌آید، در واحدی به نام کندانسینگ قرار گرفته. توجه داشته باشید که این واحد متشکل از مارپیچ لوله و کمپرسور است که در راستای خنک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیوه عملکرد این قطعه به این صورت است که با چرخش خود تیغه‌های فن را به حرکت در می‌آورد و به دنبال این موضوع هوا به داخل مارپیچ کندانسور هدایت و در آن بخش به مایع تبدیل می‌شود. با توجه به این توضیح، باید گفت حفظ و مراقبت از فن‌های کندانسور کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که می‌تواند بر طولانی شدن عمر کمپرسور تاثیر داشته باشد.

کندانسور کولر گازی چیست ؟

4 نکته بر گرم شدن کندانسور کولر گازی اثر می‌گذارند؟

  1. گاهی اوقات موتور به کار رفته در کندانسور گرم می‌شود و در عملکرد دستگاه اختلالاتی را به وجود می‌آورد. درباره این موضوع چند دلیل احتمالی در نظر گرفته شده که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم داشت.
  2. در جریان بودن هوای ضعیف: اگر فن در وضعیت صحیح نصب نشود، هوا به خوبی در کندانسور کولر گازی جریان پیدا نخواهد کرد که این موضوع باعث کم شدن قدرت سرمایشی سیستم می‌شود.
  3. آسیب دیدن پروانه‌های فن: اگر پروانه‌های کندانسور کولر گازی آسیب ببیند، کیفیت جریان هوا و فشار نامناسب به محور مرکزی کندانسور آسیب وارد می‌کند که این موضوع در آخر به سوختن سیم‌پیچ‌های موتور منجر می‌شود.
  4. قطع و وصل شدن بیش از حد: اگر خازن‌ها یا تیغه‌های کندانسور به طرز درست نصب نشوند، می‌تواند مشکلاتی چون قطع و وصلی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین این موضوع باید به دقت صورت گیرد تا در کارکرد و عملکرد کندانسور مشکلی پیش نیاید.

شاید برای شما سوال پیش آید که از کجا و چگونه می‌توان متوجه گرمای کندانسور شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما می‌توانید به راحتی دست خود را بر روی بدنه‌ی این قطعه قرار دهید و گرمای آن را حس کنید. توجه داشته باشید که اگر این گرما بیش از حد معمول بود، به احتمالا مشکل جدی وجود دارد که باید نسبت به برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید. از طرفی اگر می‌خواهید به طرز درست از درجه گرم بودن این قسمت مطلع شوید، می‌توانید از یک دماسنج معمولی در این راستا استفاده کنید.

چگونه می‌توان جلوی گرم شدن فن کندانسور را گرفت؟

کندانسور کولر گازی وظیفه مهمی را بر عهده دارد، بنابراین اگر برای آن مشکلی پیش آید نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را عملی کند. حال با توجه به چنین موضوعی و اهمیت بالای این قطعه، باید مراقبت و نگهداری‌های لازم صورت گیرد تا عمر و کارایی دستگاه افزایش پیدا کند. یکی از کارهایی که می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن عمر این سیستم شود، انجام برخی از اقدامات در جهت جلوگیری از گرم شدن آن است.

در این راستا شما باید به طور منظم و دوره‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهید. دقت داشته باشید که اگر بررسی‌ها صورت گرفت و کندانسور شما گرمای بالایی داشت، با یک متخصص که در زمینه کولر گازی فعالیت دارد، تماس بگیرید تا برای عیب یابی و برطرف کردن مشکل، اقدامات لازم صورت گیرد. باید متذکر شد که بررسی و عیب یابی دستگاه خود را تنها به یک متخصص و فرد آموزش دیده بسپارید، چرا که در غیر این صورت مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تری برای کندانسور کولر گازی پیش خواهد آمد.

درباره کندانسور چیست بدانید

شیوه تمیز کردن کندانسور کولر گازی

تا به اینجای متن درباره کندانسور اطلاعات گوناگونی در وبلاگ کولرنیو در اختیارتان قرار گرفت و اکنون با چیستی و کارایی آن آشنا هستید. حال تصمیم داریم در این بخش به شیوه تمیز کردن آن بپردازیم و اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع در اختیارتان قرار دهیم.

یونیت خارجی کندانسور اغلب در محیط‌هایی چون بالکن، بالا پشت بام و حیاط قرار می‌گیرد و با توجه به این موضوع و از آنجایی که در محیط آزاد قرار می‌گیرد، آلوده و کثیف می‌شود. به طوری که شما می‌توانید بر روی لوله‌ها، پره‌ها و دیگر اجزای آن آثار گرد و خاک و کثیفی را ببینید.

دقت داشته باشید که این دست از آلودگی‌ها می‌توانند منجر به اختلال عملکرد کولر گازی شوند؛ بنابراین باید به دنبال شیوه‌ای برای تمیز و پاک کردن آلودگی‌ها بود. با توجه به این دست از توضیحات و اهمیت پاکیزه بودن کندانسور، شما باید متناسب با شهری که در آن زندگی می‌کنید و میزان آلودگی که دارد، به تمیز کردن این قطعه بپردازید.

چگونگی تعویض فن کندانسور در کولر گازی

یکی دیگر از کارهایی که در برخی از مواقع نیاز است که انجام دهید، تعویض فن کندانسور کولر گازی به حساب می‌آید. در رابطه با این موضوع باید گفت چنین تعویضی کار سخت و نشدنی نخواهد بود و اگر شما به برخی از موضوعات آگاهی داشته باشید، می‌توانید این کار را به تنهایی و بدون کمک از فرد دیگری انجام دهید.

در ابتدا شما باید برق کولر گازی را قطع کنید و مطمئن شوید به تمام تجهیزات و ابزار لازم دسترسی دارید. سپس باید تیغه‌های فن را جدا کنید و آن را خارج سازید. البته باید پیش از قرار دادن موتور جدید، میله فلزی را جا بیندازید تا روند کار به درستی پیش رود. در آخر کار نیز تیغه‌ها را بدون خم شدن، تعویض کنید. زمانی که این مراحل صورت گرفت، به تکمیل سیم‌پیچی‌ها و برقراری اتصالات بپردازید.

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید، درباره کندانسور اطلاعاتی در اختیارتان قرار گرفت و اکنون از هر چیزی که به این قطعه مربوط می‌شود، آگاه هستید. در آخر امیدواریم این مقاله در وبلاگ کولرنیو شما را خسته نکرده باشد و بتوانید از نکات و اطلاعات گفته شده در آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *