کولر گازی پنجره ای و پرتابل چیست؟

تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه۱۰ دقیقه
دیدگاه‌ها۰ دیدگاه
بازدیدها بازدید

از کولر گازی پنجره ای بعضا به عنوان زیر شاخه‌ای از تجهیزات تهویه مطبوع کولر گازی اتاق و محل کار نیز یاد می‌شود. استفاده از این محصول ساده‌ترین شکل سیستم تهویه مطبوع است. این کولرها روی پنجره ها یا دیوارها نصب می‌شود. به طور کلی بخش مجزا در مکانیزم این کولرها وجود دارد. طرف اپراتور، جهت خنک کردن فضا و سمت کندانسور در فضای باز، جهت هدایت گرما قرار دارد.

کندانسور و اپراتور کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ‌ای دارای یک کندانسوری است که در بخش انتهایی اتاق آن قرار دارد، این قسمت به سمت بیرون تعبیه شده است. فن کندانسور نیز در بخش پشتی گنجانده شده است و هوای مورد نیاز به واسطه آن دمیده می‌‌شود. همانطور که در ابتدا گفته شد به حذف گرما از کندانسور کمک می‌کند.

در بخش دیگر اتاق کولر گازی پنجره ای یک اپراتور وجود دارد، فن مکنده نیز در پشت آن تعبیه شده و هوای سرد را به داخل اتاق می‌دمد، فیلتر کولر نیز در بخش جلویی شبکه اپراتور نصب شده است.

کولر گازی پنجره ای چیست؟  

کولر گازی پنجره ای چگونه کار می کند؟

کولرهای گازی پنجره ای همانطور که از نامش پیداست در پنجره باز نصب می شوند، هوای داخلی اتاق در حالی که فن آن را بر روی اپراتور می‌وزد، خنک می‌شود. در قسمت خارجی، با دمیدن فن دوم در خارج از هوا روی کندانسور، گرمای خارج شده از محیط داخلی پخش می‌شود.

کولر گازی پنجره ای کل خانه را خنک می کند؟

کولر گازی پنجره ای یک راه حل کلی برای خنک کردن محیط خانگی نیست. اگر می‌خواهید بیش از یک منطقه یا اتاق را خنک کنید، باید واحدهای اضافی را خریداری و نصب کنید. این کولرها دمای مساوی را در یک محیط بزرگ و یا چند اتاق فراهم نمی‌کند.

آیا می‌توان کولر گازی پنجره ای را خارج از پنجره نصب کرد؟

اگر یک واحد تهویه مطبوع برای نصب در پنجره دارید، باید در نظر بگیرید که می‌توان در فضای داخلی هم از آن استفاده کرد. مواردی که هوا را از بیرون به داخل می‌رسانند می‌توانند در داخل هم استفاده شوند، اما بیشتر از تهویه هوا مانند فن عمل می‌کنند. زیرا فقط در اطراف هوای فعلی خانه شما پخش می‌شود.

تمام اجزای اصلی کولر گازی که بیشتر توضیح داده شد، به صورت یک مجموعه در کولر گازی پنجره ای قرار گرفته اند، نحوه کار این کولر گازی در ادامه توضیح داده شده است. جالب است بدانید که کولر گازی پنجره ای با استفاده از یک موتور دو شیفتی کار می‌کند. در این کولر گازی‌ها زمانی که دمای محیط به اندازه دمای تنظیم شده برسد، کمپرسور با استفاده از ترموستات به طور خودکار متوقف می‌شود.

کولر گازی پنجره ای با استفاده از فن‌هایی که برای آن تعبیه شده است، هوای محیط را به درون کولر گازی می‌کشد، همچنین به دلیل اینکه محل نصب کولر گازی، قسمت پنجره است، کمی از هوای فضای بیرون نیز وارد کولر گازی می‌شود. هوای وارد شده به کولر گازی، با عبور از فیلترها و همچنین کویل‌های برودتی، درجه حرارت، رطوبت و آلاینده‌های آن را کاهش می‌دهد و سپس هوای خنک تر و تمیزتری را به محیط داخلی بر می‌گرداند.

وجود فیلترها علاوه بر تمیز کردن هوا همچنین تا حد زیادی از نشست آلاینده ها بر روی کویل های برودتی جلوگیری می‌کند و از این طریق موجب افزایش عمر مفید کولر گازی پنجره ای و بالا رفتن راندمان خنک سازی آن می‌شوند.  

منظور از کولر گازی پرتابل چیست؟

این پدیده اولین بار در حدود چندین سال پیش ظاهر شد، قابل حمل از کلمه لاتین portable به معنی “حمل” گرفته می شود. در واقع به عنوان یک ویژگی از آن یاد می‌شود. قابل حمل چیزی را توصیف می‌‌کند که می‌توانید به راحتی حمل کنید.

کولر گازی پنجره ای پرتابل چیست؟

کولر گازی قابل حمل (PAC) یک سیستم قابل حمل خودگردان است که برای خنک سازی اتاق های یک نفره ایده آل است. آنها معمولاً روی زمین قرار می‌گیرند و یک کیت نصب برای تنظیم سریع دارند. اکثر مدل ها دارای چرخ هستند، بنابراین می‌توانید آنها را به اتاق های مختلف منتقل کنید. همچنین می‌توانید از آنها به عنوان گزینه‌ای مناسب برای واحدهای دارای پنجره تبدیل استفاده کنید.

نصب کولر گازی پرتابل بسیار آسان است و استفاده از آن در مواقعی مناسب است که امکان نصب کمپرسور در خارج از ساختمان وجود نداشته باشد. لازم است توجه شود که هوای خنک شده به وسیله کولر گازی پرتابل فاقد رطوبت خواهد بود.

استفاده از این نوع کولر گازی، مانع از ورود هوای آلوده خارج از ساختمان به درون محیط می شود و به این دلیل که کمپرسور در داخل کولر گازی پرتابل تعبیه شده است نیازی به نصب جداگانه کمپرسور نیست.

در کولر گازی های پرتابل جدید، محفظه‌ای برای ذخیره آب تعبیه شده است تا آب ناشی از تعریق در این محفظه ریخته شود، زمانی که این محفظه پر می‌شود، کولر گازی پرتابل پیام خطا می‌دهد و لازم است از طریق اتصال لوله درین، آب این محفظه تخلیه شود، با وجود این محفظه دیگر لازم نیست تا همواره لوله درین به کولر گازی پرتابل متصل باشد.

چه چیزی برای راه اندازی یک کولر گازی پنجره ای پرتابل مورد نیاز است؟

الزامات براساس مدل متفاوت است، اما تنظیم این کولرها معمولاً سریع و بدون دردسر است از آنجا که تمام AC های قابل حمل هوای گرم و رطوبت را با خنک شدن از بین می‌برند، هوا باید به سمت مکان دیگری خارج شود. کولر گازی پنجره ای پرتابل دارای پنجره کشویی و شیلنگ های اگزوز هستند که به راحتی می‌توانند هوای گرم بیرون را تخلیه کنند.

پس از تنظیم شیلنگ اگزوز و کیت پنجره، می‌توانید به راحتی کولر گازی پنجره ای پرتابل خود را به برق متصل کنید تا شروع به خنک سازی کند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای خرید کولر گازی پرتابل را مشاهده کنید.

کولر گازی پرتابل چیست؟  

کولرهای گازی قابل حمل چگونه آب را تخلیه می کنند؟

ما می‌دانیم که PAC ها هوای گرم و رطوبت را از هوای شما پاک می‌کنند و هوای گرم خارج را از طریق کیت پنجره خارج می‌کنند. اما رطوبت چطور؟ چند روش وجود دارد که PAC ها با این آب میعانات کنار می‌آیند.

  • مدل های کاملاً خود تبخیری کولر گازی پنجره ای پرتابل

این مدل های قابل حمل پیشرفته به طور خودکار رطوبت را در شیلنگ خروجی به همراه هوای گرم تبخیر می‌کنند. این بدان معناست که شما به ندرت مجبور خواهید شد با آب میعانات جمع شده کنار بیایید.

  • پمپ تخلیه و میعانات گرانشی

یکی دیگر از روش های معمول برای خلاص شدن از شر رطوبت جمع شده، اتصال شلنگ تخلیه است. به سادگی شیلنگ را به درگاه تخلیه متصل کنید و آب را به سمت منبع تخلیه یا محل دیگر هدایت کنید.

  • حذف دستی

کولرهای گازی قابل حمل استاندارد دارای سطل هایی هستند که باید بصورت دوره ای تخلیه شوند. این مدت زمان از هر 8 ساعت یکبار تا یک بار در ماه تعریف می‌شود. بسته به رطوبت و زمان استفاده، آب درون دستگاه جمع می‌شود و شما باید آن را خاموش، سطل را خالی کرده و سپس قبل از شروع دوباره خنک کردن آن را تعویض کنید.

  • با استفاده از کولر گازی پنجره ای پرتابل چه میزان از سطح BTU را نیاز داریم؟

همانند انواع دیگر کولرهای گاز، قدرت کولر گازی پنجره ای پرتابل را با واحد BTU اندازه گیری می‌کنند. هرچه PAC قدرت خنک کنندگی بیشتری داشته باشد، فضای بیشتری می‌تواند خنک شود، به طور معمول AC های قابل حمل یا همان کولر گازی پنجره ای پرتابل را مطابق استانداردهای زیر دسته بندی می کنند.

  • کولر گازی پنجره ای پرتابل مناسب اتاق های کوچک

این کولرهای قابل حمل با بین 7000 BTU و 10،000 BTU برای اتاق خواب های کوچک، دفاتر یا مهد کودک های حداکثر 300 فوت مربع ایده آل هستند.

  • فضاهای متوسط

کولرهای گازی قابل حمل در این گروه برای خنک سازی مناطق متوسط تا بزرگ مانند اتاق نشیمن، اتاق آفتاب گیر یا اتاق خواب بزرگتر مناسب هستند، اگر اتاق شما بین 350 تا 700 فوت مربع است، مدل های موجود در بازار با قدرت خنک کننده 11000 تا BTU را مشاهده کنید.

  • فضاهای بزرگ و تجاری

این کولرهای گازی قابل حمل در مکان های تجاری و صنعتی از جمله اتاق های بزرگ سرور رایانه، کارگاه های تولیدی و فضاهای مخصوص با ابعاد بزرگ و کاربری های این چنینی به خوبی محیط اطراف چند متری خود را خنک می کنند. در واقع کولر هایی بیشتر از ظرفیت تعریف شده برای ابعاد متوسط، قدرت خنک کردن این فضاها را ندارند.

  • آیا می‌توانم شیلنگ اگزوز را بلند کنم؟

به طور کلی شما نباید شلنگ خروجی یک AC قابل حمل را طولانی کنید. بسته به شرکت سازنده این عمل ممکن است ضمانت شما را باطل کند و به طور کلی باعث گرم شدن بیش از حد کولر گازی شما شود.

  • چرا کولرهای گازی قابل حمل باید خارج از منزل تهویه شوند؟

کولرهای گازی قابل حمل با استخراج هوای گرم از فضا، اتاق شما را خنک می‌کنند. به منظور خنک سازی موثر، گرما باید از اتاق خارج شود. اگر هوای گرم در بیرون از این فضا تخلیه نشود، با نفی هوای خنکی که وارد فضای شما می شود، گرما در اتاق شما می‌ماند.

کولر گازی قابل حمل، پرتابل  

آیا می توانم کولر گازی پنجره ای پرتابل را روی درب شیشه ای کشویی یا پنجره شیشه ای کشویی خارجی نصب کنم؟

نصب کولر گازی پنجره ای پرتابل از طریق درهای شیشه ای کشویی کمی پیچیده تر از نصب ساده پنجره است. براکت های پنجره استاندارد به گونه ای طراحی شده اند که به صورت افقی در پایین پنجره ها نصب می‌شوند. در هر صورت می توانند به صورت عمودی نصب شوند تا متناسب با پنجره های کشویی و درهای کشویی باشند.

برخی از تجهیزات جانبی براکت پنجره به منظور نصب کولر گازی برای پنجره های کشویی ممکن است لازم باشد. برای پنجره های کشویی، باید اطمینان حاصل کنید که براکت به اندازه کافی با دهانه تناسب دارد. واحدهایی که دارای براکت های پنجره دوجداره هستند، به طور کلی برای پنجره های کشویی به خوبی کار می کنند.

صدای کولر گازی پنجره ای پرتابل چقدر بلند است؟

بیشتر کولرهای گازی قابل حمل دارای سطح دسی بل در محدوده 40-60 دسی بل هستند. عوامل مختلفی می‌توانند سطح صدای کلی AC قابل حمل شما را تحت تأثیر قرار دهند از جمله این موراد که در ادامه ذکر شده است:

  1. اینکه کولر در کجای اتاق قرار می‌گیرد.
  2. سرعتی که تنظیم می کنید تا واحد تهویه مطبوع شما کار کند.
  3. قابلیت های عایق صدا یا کاهش صدا در برخی از مدل های AC وجود دارد.

جمع بندی

کولر گازی پنجره ‌ای دارای یک کندانسوری است که در بخش انتهایی اتاق آن قرار دارد. این قسمت به سمت بیرون تعبیه شده است، فن کندانسور نیز در بخش پشتی گنجانده شده که و هوا مورد نیاز به واسطه آن دمیده می‌شود، همانطور که در ابتدا گفته شد به حذف گرما از کندانسور کمک می‌کند.

در بخش دیگر اتاق کولر گازی پنجره ای یک اوپراتور وجود دارد، فن مکنده نیز در پشت آن تعبیه شده و هوای سرد را به داخل اتاق می‌دمد، فیلتر کولر نیز در بخش جلویی شبکه اپراتور نصب شده است. اگر یک واحد تهویه مطبوع برای نصب در پنجره دارید، باید در نظر بگیرید که می توان در فضای داخلی هم از آن استفاده کرد.

مواردی که هوا را از بیرون به داخل می رسانند می توانند در داخل هم استفاده شوند، اما بیشتر از تهویه هوا مانند فن عمل می کنند. زیرا فقط در اطراف هوای فعلی خانه شما پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *