معرفی انواع گاز کولر گازی چیست؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه۸ دقیقه
دیدگاه‌ها۱۲ دیدگاه
بازدیدها بازدید

انواع گاز کولر گازی چیست؟

تنها یک سیستم سرمایشی قوی که باد سردی از آن می‌وزد می‌تواند گرمای هوای و کلافگی ناشی از آن را برطرف کند؛ بنابراین اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که گرمای هوا اذیتتان می‌کند، بهتر است در محیط خانه و کار خود از کولر گازی استفاده کنید. قبل اینکه بدانید گاز کولر گازی چیست؛ حتما مقاله درباره کولر گازی چیست و انواع مدل های آن بیشتر بدانید؟

البته باید متذکر شد که استفاده از کولر گازی مستلزم دانستن برخی از نکات است که یکی از این نکات را می‌توان گاز کولر گازی در نظر گرفت. در ادامه به معرفی انواع گاز کولر گازی می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و انتخاب درستی در رابطه با هر یک داشته باشید.

درباره انواع مدل های گاز کولر گازی  

آشنایی با گاز مبرد کولر گازی

یکی از موضوعاتی که شاید برای شما سوال پیش آورد، این است که گاز مبرد کولر گازی چیست؟ پیش از آنکه به بررسی این گاز بپردازیم، باید در رابطه با نقش گاز در این دستگاه و تاثیری که بر خنک‌سازی محیط دارد اشاره کرد. کولر گازی که یک سیستم سرمایشی به حساب می‌آید، از بخش‌های گوناگونی چون کمپرسور، اواپراتور و کندانسور تشکیل شده است، در این دستگاه از یک گاز مخصوص یا یک ماده خنک کننده استفاده شده که این گاز و ماده در بخش کمپرسور فشرده می‌شود و به دنبال فشرده شدن گرمای خود را از دست می‌دهد و به دنبال از دست دادن گرما به مایع تبدیل می‌شود. مایع به دست آمده از این فرایند به بخش کندانسور رفته و در آنجا خنک شده و سپس طی فرایندی سرمای خود را به فضای محیط نیز می‌دهد. گاز کولر گازی می‌تواند بارها به مایع تبدیل شود و این چرخه ادامه پیدا کند.

این موضوع تا جایی ادامه خواهد داشت که گاز موجود در دستگاه تمام یا فاسد شود. زمانی که چنین موضوعی رخ می‌دهد، باید به فکر شارژ گاز کولر گازی افتاد. دقت داشته باشید که نبود کافی گاز در دستگاه، کارکرد آن را مختل می‌کند و اگر کولر گازی شما گاز کافی نداشته باشد، نمی‌تواند محیط را به خوبی خنک کند.

آشنایی با انواع گاز کولر گازی و نحوه کار کرد آن:

همان‌طور که گفته شد، گاز مورد استفاده در کولرهای گازی تامین کننده سرمای لازم است که در طی فرایند تبدیل شدن به مایع این اتفاق می‌افتد. حال باید بدانید که گاز مورد استفاده برای این دستگاه انواع گوناگونی دارد. در ادامه به معرفی انواع گاز کولر گازی خواهیم پرداخت و شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

فریون

فریون یک ماده شیمیایی خنک کننده به حساب می‌آید که در حالت عادی خاصیت گازی دارد. این گاز در بخش کمپرسور کولر گازی فشرده می‌شود و در طی این فرایند به مایع تبدیل می‌شود و به سبب خاصیت خنک بودنی که دارد، می‌تواند هوا را به خوبی سرد کند. همچنین باید متذکر شد که این گاز سنگین‌تر از هوا است و به همین دلیل استفاده از آن می‌تواند سبب خنک شدن محیط شود.

انواع گازهای مبرد

گازهای مبرد از دیگر گازهایی به حساب می‌آیند که انواع و ویژگی‌های متفاوتی دارند. موضوع جالبی که در رابطه با گازها وجود دارد، نام گذاری آن‌ها به نظر می‌رسد. در رابطه با نام گذاری این گازها باید گفت بر اساس قرارداد بین المللی، اول نام هر یک از گازها حرف بزرگ R نوشته می‌شود و به دنبال آن اعداد و ارقام دیگری نیز می‌آید که این اعداد و ارقام نیز هر کدام نشان دهنده ترکیبات شیمیایی گازها هستند. در ادامه به معرفی انواع گاز کولر گازی و ویژگی‌هایی که دارند می‌پردازیم تا از آن‌ها مطلع شوید.

گاز کولر گازی مدل R12 چیست؟

از دیگر انواع گاز کولر گازی می‌توان به مدل R12 اشاره کرد. این گاز که سفید رنگ است، در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به استفاده در کولر گازی، چیلرهای صنعتی و بزرگ و خودروها اشاره کرد. در رابطه با گاز R12 نیز باید گفت ترکیبی برابر با CCL2F2 یا کلرودی فلورومتان دارد که در یک کپسول با جرم 13.6 کیلوگرم عرضه می‌شود. نکته‌ای در رابطه با این مدل از گاز کولر گازی وجود دارد و آن این است که حساسیت R12 در برابر آب بالاتر از دیگر گازها به نظر می‌رسد و امکان زنگ زدگی دستگاه به دنبال استفاده از آن وجود دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید، احتیاط بیشتری داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید.

گاز کولر گازی مدل R11 چیست؟

استفاده از گاز کولر گازی مدل R11 برای کولرهای گازی بسیار مرسوم است؛ چرا که این گاز اشتعال پذیری کمی دارد و از جمله گازهای غیر سمی به حساب می‌آید. علاوه بر کولرهای گازی این مدل از گاز در چیلرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاز کولر گازی مدل R22 چیست

اگر شما از اهمیت گاز کولر گازی با خبر باشید، برای دستگاه خود بهترین انتخاب را خواهید داشت. به جرات می‌توان گفت گاز کولر گازی مدل R22 یکی از پراستفاده‌ترین و محبوب ترین گازهای مورد استفاده برای این سیستم به حساب می‌آید که علاوه بر کولر گازی در یخچال‌ها نیز استفاده می‌شود. گاز صنعتی R22 ترکیب فرمولی برابر با HCFC دارد و از همین جهت به آن هیدرو کلروفلورو کربن نیز گفته می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با این گاز وجود دارد، خطرساز بودن آن برای لایه اوزون است؛ به طوری که گفته می‌شود استفاده از آن به تدریج به موضوع گرمایش جهانی ختم می‌شود و اگر به این موضوع توجه کافی نشود، مشکلات گوناگونی را پیش خواهد آورد. با توجه به چنین موضوعی، بسیاری از جوامع به استفاده از گازی چون R600a پرداخته‌اند تا با این کار از گرم شدن زمین جلوگیری کنند. البته باید متذکر شد که با تمام این مسائل، این گاز همچنین استفاده می‌شود و کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال باید متذکر شد که این گاز در زمان‌های به خصوصی چون اتمام کامل گاز کولر گازی، استفاده از کولر گازی نو و در زمان‌های شارژ مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کولر گازی آر 410 ای R410a  

گاز کولر گازی مدل R410A چیست؟

گاز R410A یکی از پرکاربردترین گازهایی به حساب می‌آید که امروزه در بسیاری از دستگاه‌های کولر گازی استفاده می‌شود. این گاز ترکیبی از R125 و R32 است و بسیاری از شرکت‌ها برای کولرهای گازی اینورتر خود از این گاز استفاده می‌کنند. همچنین باید متذکر شد که این گاز با گاز دیگری که به آن اشاره شده، رقابت دارد.

بدون شک دو گاز R410A و R22 از بهترین و پراستفاده‌ترین انواع گاز کولر گازی به حساب می‌آیند و از همین جهت با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. در رابطه با تفاوت‌هایی که میان این دو گاز وجود دارد، می‌توان به برخی از موارد اشاره کرد. برای مثال استفاده از گاز R410A در دستگاه، باعث می‌شود سرمای بیشتری در مقایسه با استفاده از گاز R22 ایجاد شود و سرمای ایجاد شده در محیط بیشتر باقی بماند.

همچنین موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود، این است که گاز R22 به شارژ بیشتری نیاز دارد و نقطه جوشش نیز بالاتر در نظر گرفته شده؛ بنابراین با توجه به چنین مواردی بسیاری از افراد و کمپانی‌ها به استفاده از گاز کولر گازی مدل R410A پرداخته‌اند.

گاز کولر گازی مدل R502 چیست؟

گاز کولر گازی مدل R502 با گاز R22 شباهتی دارد و آن این است که این گاز نیز به لایه اوزون آسیب وارد می‌کند. با توجه به این موضوع، استفاده از گاز R502 در مقایسه با دیگر گازها کمتر شده و جایگزین این گاز را می‌توان R507A و R404A در نظر گرفت. دقت داشته باشید که گاز R502 علاوه بر کولرهای گازی، در یخسازها و یخچال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید متذکر شد که این گاز توسط کمپانی و شرکت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به مواردی چون هانیول، مکزیکم، فروژن، آلفا و ایسکون اشاره کرد. اگر تصمیم دارید این گاز کولر گازی را خریداری کنید، می‌توانید متناسب با نیازی که دارید، کپسول‌هایی با جرم 13.6 یا 56.7 کیلوگرم را تهیه کنید.

گاز کولر گازی مدل R507 چیست؟

گاز کولر گازی مدل R507 نسبت به دیگر انواع گاز کولر گازی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، کاربرد کمتری دارد و توسط برخی از برندها عرضه می‌شود. همچنین باید متذکر شد که برای این گاز، از روغن مخصوصی باید استفاده شود که این روغن ال استر یا poe نام دارد و توسط برندهایی چون ایسکون، اکترول، کام استار، هانیول و مکزیکم تولید می‌شود. شما می‌توانید این گاز که بسته‌بندی مشابه با گاز R22 و گاز R410a دارد را در بسته‌بندی‌هایی با جرم‌های متفاوتی چون 11.34، 45.36، 362.88 و 635.03 کیلوگرم تهیه کنید.

درباره همه گازهای اسپلیت کولر گازی  

اکنون شما با انواع گاز کولر گازی آشنا شدید؛ اما برای انتخاب آن‌ها برخی از نکات وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره شود. در ادامه به این دست از نکات اشاره خواهیم داشت تا در صورت تمایل به خرید این محصول، انتخاب مناسبی داشته باشید. • گاز انتخابی باید کمترین درجه سمی بودن را داشته باشد. • قابلیت اشتعال و انفجار نداشته باشد. • نقطه جوش پایین داشته باشد. • با محیط زیست سازگاری داشته باشد. • گاز باید پایدار باشد و هزینه نگهداری برای آن پایین باشد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این دست از نکات و شرایطی که برای هر یک از آن‌ها در نظر گرفته شده، انتخابی مناسب داشته باشید. امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن بهترین استفاده را داشته باشید.

  1. مجتبی گل‌چین
    مجتبی گل‌چین

    با سلام چند نوع گاز ۴۱۰ وجود دارد.ایا گاز ۴۱۰ خوب و بد وجود دارد با تشکر

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام، بله وجود دارد بستگی به شرکت تولید کننده داره، همه شرکت ها مثل هم با کیفیت تولید نمیکنند.

  2. علی خسروی
    علی خسروی

    سلام مرسی از توضیحات کامل شما

    اگر کولر گازی که گاز r22 داره برای جبران کمبود گاز میشه ۴۱۰ بهش اضافه کرد یا نه؟ عوارض داره؟

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام
      کولر گازی که از گاز r22 استفاده میکنه فقط باید از r22 استفاده کنید و این کار رو نکنید و اگر در کولر گازی که از گاز r22 استفاده میکنه و شما گاز R410 بهش اضافه کنید، کولر گازی شما منفجر میشه.

  3. رضا
    رضا

    سلام رادیات کولرم سوراخ شده چسب حل یا همون چسب دوقلو با کاز کولر تداخلی داره جواب کار منا میده یا باید رادیات نو خرید کنم

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام آقای رضا عزیز
      متاسفانه ما تخصص تعمیرات کولر رو نداریم. شما باید از یک متخصص تعمیر کولر بپرسید.

  4. امیر کیانی
    امیر کیانی

    سلام کولر گری برام فرستادم گاز r22 نوشته به نظرتون نگه دارم یا پس بدم؟ممنون میشم جواب بدین

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام وقت بخیر
      کولر گازی های گری اکثرا با گاز R22 کار میکنن، ولی خوبی گاز r22 اینه سرمادهی خیلی خوبی داره. و خیلی از مشتری های ما و در بازار ایران خیلی ها کولر گری خریداری میکنن. و کولر گازی گری جزء بهترین کولر ها است.

  5. حمیدرضاسبزی
    حمیدرضاسبزی

    سلام عرض ادب
    تشکر از راهنمای مفید شما، به نکات خوبی اشاره کردین.
    لطفا از طرز تهیه گازوفشار هر نوع گاز بر روی کمپسور هم اطلاعات بزارید تشکر

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام و درود آقای حمیدرضا عزیز
      ممنون بابت کامنت خوبتون، بله چشم حتما مقاله میزاریم.

  6. صالح نژاد
    صالح نژاد

    سلام پست خوبی بود فقط یک سوال الان بیشترین گازی که در کولر گازی استفاده میشه کدومه.

    • مدیر کولرنیو
      مدیر کولرنیو

      سلام و درود
      بیشترین گازی که در کولر گازی استفاده میشه حدیدن؛ گاز R410 است و چندسال پیش از گاز R22 استفاده میشده ولی در حال حاضر از گاز R410 استفاده میشه.
      ممنون سوال بابت نظر خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *